Operatie Landelijke COVID-19 Vaccinatie Campagnes
-
Opdrachtgever
GGD GHOR Nederland
-
Domein
Publieke sector
-
Thema
Publiek ondernemerschap
-
Publicatiedatum
24 January 2022
Vraag
Hoe kunnen we mensen activeren om zich te laten vaccineren tegen COVID-19?
Context
De COVID-19 programmaorganisatie, later LCCB, is de landelijke uitvoerder van Testen, Vaccineren en Bron en Contactonderzoek (BCO) in het kader van de coronapandemie. Een van hun maatschappelijke opdrachten ligt in het activeren van mensen om zich te laten vaccineren en tegelijkertijd het vaccinatieproces te optimaliseren. GGD GHOR Nederland vroeg Fris Publiek om advies en ondersteuning.
Aanpak
Fris Publiek was medeverantwoordelijk voor de organisatie van landelijke vaccinatiecampagnes tegen COVID-19 en afstemming met interne en externe stakeholders waaronder RIVM en het Ministerie van VWS. Hierbij richten we ons op innovaties in het vaccineren – namelijk Scannen-Prikken-Scannen en proactief uitnodigen. Ook hebben we bijgedragen aan het opzetten van campagnes (Booster 12-17 jarigen & Herhaalprik* tegen Corona (60+/70+). We hebben samen met RIVM en VWS specifiek ingezet op het opzetten van Customer Journey’s Vaccineren. Belangrijk in onze aanpak was zoveel mogelijk inzichten uit gedragswetenschap in te zetten.
Resultaat
Bijdrage aan inwoners van Nederland zo goed mogelijk beschermen tegen de coronapandemie door hen tijdig (opnieuw) te vaccineren, in de context van de GGD GHOR crisis organisatie.